Glasklart VT 22

Auktion 19 – 30 januari

 

Vår första temaauktion för i år är Glasklart. Det är en auktion där vi belyser glaset, både som konst och som bruksföremål.

Vi har samlat närmare 60 utrop med glasföremål i olika storlekar och för olika ändamål. Det finns både glasserviser att duka med till middagsbjudningar, vaser att sätta vårbuketten i och konstglas att ställa in i vitrinskåpet.

Auktionen är fylld till bredden av kända svenska namn inom glasets värld : Eva Englund, Edward Hald, Göran Wärff, Ulrica Hydman-Vallien, Anne Nilsson, Monica Backström, Edvin Öhrström och Vicke Lindstrand.
Från vårt grannland Finland har vi även flera glaskonstnärer representerade, däribland Gunnel Nyman, Timo Sarpaneva, Kaj Franck, Oiva Toikka och Anu Penttinen.

 

Här är några av våra favoriter på auktionen:

 


 

Göran Wärff (f. 1933)

Göran Wärff föddes 1933 på Gotland. Under 1950-talet studerade han både arkitektur och konsthantverk i Tyskland, bland annat vid den internationellt aktade Hochschule für Gestaltung i Ulm.

Under 1960-talet kom han till glasbruket Pukeberg tillsammans med sin dåvarande fru Ann Wolff (f.1937). Under den här tiden formgav Wärff en hel del glas, däribland serierna ”Rustica” och ”Tropico”.

1964 anslöts båda makarna till Kosta (från 1975 Kosta Boda) och Göran är än idag anknuten till glasbruket. Han hade en paus under 70- och 80-talet då han bland annat verkade i Australien och England, men återvände till Kosta 1986.

Under sin tid på KostaBoda har Wärff formgivit en rad olika glasobjekt, både konstglas och bruksföremål. Några kända serier är ”Prince”, ”Sails”, ”Aria” och ”Saraband”. Han har även vunnit flera utmärkelser för sin design.

Ljuslykta ur serien ”Polar” formgiven av Göran Wärff, lanserad 1974 på Kosta. Utropsnummer 2039143.

 

På vår temaauktion Glasklart har vi en praktfull ljuslykta ut serien ”Polar” formgiven av Wärff och lanserad på Kosta 1974. Den skiftar i regnbågens alla färger och påminner nästan lite om norrskenets lekfullhet. Bakgrunden till ”Polar” ligger i vatten och ljusets spel i naturen, likt så mycket annat i Wärffs produktion. Han finner ofta inspiration i havet och dess rörelser

Eva Englund (1937-1998)

Eva Englund föddes 1937 i Stockholm och studerade både keramik på Konstfack och vid Carl Malmstens Capellagården på Gotland. Likt Göran Wärff har Eva Englund arbetat för Pukebergs glasbruk. På Pukeberg var Eva mellan 1964-73 innan hon 1974 gick över till Orrefors där hon blev kvar till 1990.

Miniatyrvas i graalteknik av Eva Englund. Utropsnummer 2049602.

 

När Eva kom till Orrefors började hon intressera sig av graaltekniken, tekniken som glasblåsmästaren Knut Bergqvist tog fram redan 1916 vid Orrefors och som än idag är högt eftertraktad. Det är en överfångsteknik där, kort beskrivet, flera lager av glas sätts ihop och där man sedan oftast etsar eller slipar fram mönster. Efter detta tas glaset tillbaka till ugnen för att blåsas ut och formges.

Tillsammans med gravören Christina Lundh vidareutvecklade Eva graaltekniken vid Orrefors. Genom gravyr skapades tunna, tunna skikt av färgat glas som gav upplevelsen av skuggor och ljus.

Edward Hald (1883-1980)

Det finns mycket skrivet om den svenska konstnären och formgivare Edward Hald – allkonstnären. Han föddes 1883 i Stockholm och kom att tidigt i sitt liv rikta in sig på konsten och måleriet för att sedan under 1910-talet bli verksam vid Rörstrand som formgivare.

1917 kom han till Orrefors och tillsammans med sina kollegor Knut Bergqvist och Simon Gate så ritade han mönster till konstglas i den graalteknik som året innan hade tagits fram av Knut. Likt Eva Englund har även Edward Hald producerat enormt mycket inom graaltekniken vid Orrefors.

På vår temaauktion Glasklart har vi en skål signerad Edward Hald i graalteknik från 1946. Utropsnummer 2024946.

 

Några av de mest uppskattade pjäserna på auktion idag är bland annat de glasobjekt i tunt glas med graverade dekorer i art deco, däribland ”Draperiskålen”, ”Fyrverkeriskålen” och burken ”Apburen”. Dessa når oftast höga slutpriser. Inom graaltekniken är de så kallade Fiskgraalerna väldigt populära.

Gunnel Nyman (1909-1948)

Gunnel Nyman var en finländsk formgivare som föddes 1909 i Åbo. 1932 tog hon examen som möbelformgivare vid Centralskolan för konstflit i Helsingfors. På skolan kom hon i kontakt med glaset genom sin lärare Arttu Brummer och bekantskapen tog henne hela vägen in i glasbrukens hyttor.

Hon arbetade under tidigt 1930-tal som frilansande glasformgivare för flera olika glasbruk så som Riihimäki, Karhula, Iittala och Notsjö. Fram till 30-talet fanns det väldigt få anställda glaskonstnärer vid de olika finska glasbruken, majoriteten jobbade som frilansande och fick sina jobb genom designtävlingar eller tillfälliga samarbeten.

På grund av materialbrist under krigsåren kom mycket av den finländska glasproduktionen aldrig att lämna skissbordet men 1941 hölls en utställnings med finsk glas i Stockholm och där medverkade Gunnel Nyman. Ett av hennes medverkande verk, ”Facett I”, räknas som ett av de första skulpturartade glasen inom den finländska glasvärlden.

I en del av Gunnel Nymans glaskonst syns ofta luftbubblor. Här en vas i gultonat glas signerad med syrapenna. Utropsnummer 1988556.

Kaj Franck (1911-1989)

När vi tänker på Kaj Franck så kopplar vi nog honom mest till glasformgivning men han var också verksam inom en rad andra områden. Han formgav bland annat inredningstextilier, keramik vid Arabia och var lärare vid Konstindustriella läroverket (Konstindustriella högskolan) i Helsingfors. På den skola han senare kom att bli lärare på utexaminerades han också som möbeldesigner som 20-åring 1932.

Innan kriget bröt ut var han verksam som designer på inredningsföretag som TEMA och som mönsterritare till textiltryck. När kriget bröt ut blev han inkallad till armén och kom att tillbringa de kommande fem åren inom militären. Väl tillbaka hemma igen tog han sig an Arabias fabrik som var ute efter nya visioner i krigets spår och väl på plats arbetade han mycket med förnyandet av massproduktionen, nya stilriktningar och marknadsföring. En av hans största bedrifter formgivningsmässigt var Kilta-servisen. Det var en stilren och odekorerad servis med geometriska former. En modell som gick emot tidens ideal och som senare kom att bli en del av den finska funktionalismens stilbild.

Under sent 40- och 50-tal kom Kaj Franck att arbeta mycket med glasformgivning både för Iittala och Notsjö och utvecklade de stilrena formerna vi så väl idag kännetecknar med Franck. 1951 blev han tillsatt som konstnärlig ledare för Notsjö glasbruk och kom att bli kvar där under många år.

På temaauktionen Glasklart har vi två vaser formgivna av Kaj Frank i hans klassiskt stilrena formspråk. Utrop nr 2018160 och 2049700. Den mindre vasen är ur serien ”Hyrrä” för Nuutajärvi Notsjö.

Oiva Toikka (1931-2019)

Oiva Toikka föddes 1931 i Finland. Under 1950-talet studerade han vid Konstindustriella högskolan i Helsingfors innan han 1956 fick anställning på Arabia. Där hamnade hans snart på konstavdelningen och skapade flera fantasifulla och fria former och skulpturer.

Oiva Toikkas formspråk bröt tidigt med den tidigare finska stilrena och raka formspråket som vi ser mycket av hos Kaj Franck och funktionalismen. Toikka hade en mycket mer lekfull och djärvare formideal.

1963, bara några år efter ankomsten till Arabia så började han på glasbruket Notsjö. Där våndades han mycket med klassificeringen som formgivare och höll mer en förkärlek till begreppet konstnär.

Under åren sedan dess har Toikka skapat många populära serier för Notsjö/Iittala, däribland serviserna ”Kastehelmi” och ”Flora” samt fågelserien ”Birds” som lanserades 1972. Visste ni att fågelserien innehåller över 400 olika fåglar totalt?

På auktionen finns en fågelfigurin av Oiva Toikka, Falcon (Jalohaukka), som var i produktion mellan 1994–1998. Utropsnummer 2040828.