Kvinnliga konstnärer och formgivare HT 21
Auktion 10 - 21 november
Auktionen publiceras 10 november
Nu har vi temaauktionen Kvinnliga konstnärer och formgivare. Det är en auktion där vi lämnar det manliga därhän och istället lyfter fram över 50 olika kvinnor genom närmare 70 utrop.
Det är en färgstark och bred auktion med föremål inom många olika kategorier så som textil, glas, keramik, måleri och möbler. Några namn som kan nämnas är Vera Frisén, Charlotte Wahlström, Vivianna Torun Bülow-Hübe, Ulla Procopé, Raija Uosikkinen, Ingegerd Silow, Siri Rathsman, Lis Lundqvist Husberg och Lillemor Mannerheim.
Att hålla den här auktionen i år faller sig väl då det är 100 år sedan kvinnor fick rösträtt i Sverige och blev valbara till riksdagen. Tänk alla de kvinnor som på något sätt gått före och banat väg för en del av det samhälle som vi idag lever i, med frihet att få utbilda sig till det som man vill och kunna göra det man brinner för oavsett kön.
Trots att kvinnligt skapande genom åren varit symboliskt knutet till vissa kategorier av handarbete så som textil har kvinnliga konstnärer och formgivare erbjudit så mycket mer. De har figurerat inom många olika hantverksområden och med en kraftfull företagsamhet. Tänk bara på Estrid Ericson som startade Firma Svenskt Tenn 1924, Greta Magnusson-Grossman med sin firma Studio på 30-talet och varför inte Betty Linderoth som var den första svenska kvinnliga urmakaren att visa upp sitt arbete på världsutställningen 1862.
Konst- och designvärlden har varit, och är nog till en viss grad fortfarande, mansdominerande och vi vill därför lyfta fram och hylla några av de kvinnliga skaparna som i någon grad satts i skymundan, både historiskt och i nutid. Om man bortser från några av de ofta förekommande kvinnliga namnen på auktionshusen, som Lisa Larson och Ulrica Hydman-Vallien, så är majoriteten av de namn som höjs upp manliga.
Kanske kommer vi att få se ett skifte i könsfördelningen när vår samtids konst- och designhistoria berättas om 100 år, vem vet. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) är nämligen tre av fyra som påbörjar konst- och kulturutbildningar i Sverige kvinnor.
Auktionen publiceras 10 november
Nu har vi temaauktionen Kvinnliga konstnärer och formgivare. Det är en auktion där vi lämnar det manliga därhän och istället lyfter fram över 50 olika kvinnor genom närmare 70 utrop.
Det är en färgstark och bred auktion med föremål inom många olika kategorier så som textil, glas, keramik, måleri och möbler. Några namn som kan nämnas är Vera Frisén, Charlotte Wahlström, Vivianna Torun Bülow-Hübe, Ulla Procopé, Raija Uosikkinen, Ingegerd Silow, Siri Rathsman, Lis Lundqvist Husberg och Lillemor Mannerheim.
Att hålla den här auktionen i år faller sig väl då det är 100 år sedan kvinnor fick rösträtt i Sverige och blev valbara till riksdagen. Tänk alla de kvinnor som på något sätt gått före och banat väg för en del av det samhälle som vi idag lever i, med frihet att få utbilda sig till det som man vill och kunna göra det man brinner för oavsett kön.
Trots att kvinnligt skapande genom åren varit symboliskt knutet till vissa kategorier av handarbete så som textil har kvinnliga konstnärer och formgivare erbjudit så mycket mer. De har figurerat inom många olika hantverksområden och med en kraftfull företagsamhet. Tänk bara på Estrid Ericson som startade Firma Svenskt Tenn 1924, Greta Magnusson-Grossman med sin firma Studio på 30-talet och varför inte Betty Linderoth som var den första svenska kvinnliga urmakaren att visa upp sitt arbete på världsutställningen 1862.
Konst- och designvärlden har varit, och är nog till en viss grad fortfarande, mansdominerande och vi vill därför lyfta fram och hylla några av de kvinnliga skaparna som i någon grad satts i skymundan, både historiskt och i nutid. Om man bortser från några av de ofta förekommande kvinnliga namnen på auktionshusen, som Lisa Larson och Ulrica Hydman-Vallien, så är majoriteten av de namn som höjs upp manliga.
Kanske kommer vi att få se ett skifte i könsfördelningen när vår samtids konst- och designhistoria berättas om 100 år, vem vet. Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) är nämligen tre av fyra som påbörjar konst- och kulturutbildningar i Sverige kvinnor.
Här följer några av våra favoriter på auktionen
Vilken är din favorit?
Vilken är din favorit?
Charlotte Wahlström (1849-1924)
Charlotte Wahlström föddes 1849 i Svärta i Södermanland. När hon var runt 30 år flyttade hon till Stockholm och studerade vid Konstakademin där hon fann tycke för måleriet. Bara fem år senare, 1883, fick hon en kunglig medalj i landskapsmåleri.
Efter studierna i Stockholm reste hon runt i Europa. Hon åkte bland annat till Paris, Bretagne, Tyskland, Nederländerna och Belgien. Hennes färdigheter inom måleri kom att ge henne flera utmärkelser genom livet och hon fick även möjligheter att ställa ut flertalet gånger. På Världsutställningen 1904 i St Louis tilldelades hon en bronsmedalj.
Charlotte Wahlström föddes 1849 i Svärta i Södermanland. När hon var runt 30 år flyttade hon till Stockholm och studerade vid Konstakademin där hon fann tycke för måleriet. Bara fem år senare, 1883, fick hon en kunglig medalj i landskapsmåleri.
Efter studierna i Stockholm reste hon runt i Europa. Hon åkte bland annat till Paris, Bretagne, Tyskland, Nederländerna och Belgien. Hennes färdigheter inom måleri kom att ge henne flera utmärkelser genom livet och hon fick även möjligheter att ställa ut flertalet gånger. På Världsutställningen 1904 i St Louis tilldelades hon en bronsmedalj.
Ett av Charlotte Wahlströms verk på vår temaauktion Kvinnliga konstnärer och formgivare. Utrop 8.000kr.
På temaauktionen Kvinnliga konstnärer och formgivare har vi två verk av Wahlström. Det ena verket är ett klippigt och grönt kustlandskap i stort format om ca 69×90 cm. Det andra är ett mindre och harmoniskt målat landskap med fruktträd i framkant och skogsrikt berg i bakgrunden. Många av hennes motiv kommer från Skåne, Dalarna, Värmland och Västkusten – kanske är även dessa motiv från någon utav dessa platser?
Lis Lundqvist Husberg (1920- )
Lis Husberg föddes 1920 i Hedesunda i Gävle och är en keramiker, lärare och konstnär. Det finns inte mycket skrivet om varken henne eller hennes konstnärskap.
På en utställning 2017, när hon var 97-år, ska hon skämtsamt ha sagt ”Jag har aldrig brytt mig om att göra karriär – men nu ska jag banne mig få mitt stora genombrott”. Det var en samlingsutställning kurerad av bland annat Göran Wärff på Hau Galleri. Citatet kommer från en artikel på helagotland.se.
Lis studerade på Konstfack i Stockholm kring krigsåren 1939-1944 och därefter får hon anställning på Rörstrand. Där stannar hon bara ett år innan hon får sitt första barn och bestämmer sig för att öppna en egne ateljé. 1948 kommer hon dock tillbaka till Rörstrand och producerar föremål i lergods och fajans i ytterligare ett år. Sedan är tiden vid Rörstrand över.
Efter detta spenderar hon en tid utomlands och träffar sin andra man, silversmeden Birger Haglund. Under sent 50-tal och 60-tal blir hon anställd som lärare vid Konstfack.
På temaauktionen Kvinnliga konstnärer och formgivare har vi ett fat signerat Lis från Rörstrand, med dekor av en kvinna med bara bröst hållandes en fruktkorg. Utrop 600kr.
Ingegerd Silow (1916-2005)
Ingegerd Silow föddes 1916 i Stockholm. Efter studier vid bland annat Högre Konstindustriella Skolan i Stockholm (numera Konstfack) blev hon anställd som mönsterriterska och konstnärlig medarbetare på både Föreningen Svensk Hemslöjd, Hemslöjdsförbundet och Heyman & Olesen. På det sistnämna jobbade hon även med textil industridesign och förde över sina ritade mönster till mer maskinellt arbetade textilier.
Hon har också jobbat med Eric Ewers och Axeco där hon har formgivit många röllakansmattor. Axeco tillverkar fortfarande röllakansmattor formgivna av Silow, bland annat mattan ”Örbyhus”.
Idag dyker nog främst Ingegerds vävda röllakansmattor upp på auktion. I skriven stund har det sålts över 850 mattor formgivna av Ingegerd på Auctionet.com, varav 73 är sålda via Kolonn.
Ingegerd Silow föddes 1916 i Stockholm. Efter studier vid bland annat Högre Konstindustriella Skolan i Stockholm (numera Konstfack) blev hon anställd som mönsterriterska och konstnärlig medarbetare på både Föreningen Svensk Hemslöjd, Hemslöjdsförbundet och Heyman & Olesen. På det sistnämna jobbade hon även med textil industridesign och förde över sina ritade mönster till mer maskinellt arbetade textilier.
Hon har också jobbat med Eric Ewers och Axeco där hon har formgivit många röllakansmattor. Axeco tillverkar fortfarande röllakansmattor formgivna av Silow, bland annat mattan ”Örbyhus”.
Idag dyker nog främst Ingegerds vävda röllakansmattor upp på auktion. I skriven stund har det sålts över 850 mattor formgivna av Ingegerd på Auctionet.com, varav 73 är sålda via Kolonn.
Ingegerd Silows väggbonad ”Augustimåne” finns med på temaauktionen. Utrop 600kr.
Från 50-talet mitt och framåt fortsatte Ingegerd att ta fram kollektioner av både mattor, gardiner och filtar. I nära 10 år var hon även anlitad av tidskriften Husmodern med att göra mönster inom textil konst för deras läsare.
Vera Frisén (1910-1990)
Vera Frisén är ett namn som kan vara okänt för många. Hennes livsöde gjorde att hon drog sig undan det publika och har ibland beskrivits som en plågad själ och ett bortglömt konstnärskap.
Vera föddes 1910 i björkarnas stad Umeå. I slutet av 20-talet åkte hon ner till Stockholm för att studera vid Otte Skölds målarskola. Under dessa år blir hon dock sjuk i tuberkulos och inlagd på sanatorium, något som påverkade hennes liv starkt. Under kommande år spenderar hon en stor tid i sjukhussäng med lungproblem.
Under 30-talet medverkar hon på några få grupputställningar men det blir först 1941 som hon har sin första separatutställning. Den utställningen blir positivt emottagen av alla kritiker och alla hennes verk, närmare 70 st, säljs. Men av anledningar som nog bara hon vet så drar hon sig undan därefter. 1942 gifter hons sig med en officer och de flyttar till Östermalm i Stockholm. Hon får fritt utlopp för sin kreativa sida men hon håller det fortsättningsvis privat.
Harmoniska färger i Vera Frisén verk på temaauktionen Kvinnliga konstnärer och formgivare. Utrop 20.000kr.
Hennes andra separatutställning har hon inte förrän året före sin död, 1989, på samma galleri som hade hennes första, Galleri Färg och Form i Stockholm.
Innan hon dör beslutar hon att arvingarna ska bränna upp all hennes konst som hon har kvar, men hon hinner ändra sig i sista sekunden innan den dagen kommer 1990. Det här beslutet är en av anledningar till att vi idag har börjat få upp ögonen för henne.
Hon målade främst porträtt och landskapsmålningar med motiv från den norrländska naturen i harmoniska kulörer. I målningen vi nu har med på temaauktionen Kvinnliga konstnärer och formgivare så ser vi ett kallt och stilla landskap, i typiska färger för henne.
Om man vill läsa mer om henne konst och livsöde så rekommenderar vi verafrisen.se. Det är en sida skapad av Ebba de Faire och Joakim Ödlund, två personer som är en stor anledning till att Vera idag har börjat uppmärksammas. Tillsammans med Sotheby´s Stockholm och Veras släktningar kurerade de en utställning 2020.
Ulla Procopé (1921-1968) och Raija Uosikkinen (1923-2004)
Ulla Procopé var en finlandsvensk keramiker och formgivare som var verksam vid Arabia från sent 40-tal fram till sin död. Under sin tid på Arabia var hon med och formgav flera serviser, däribland ”Ruska”, ”Anemone”, ”Rosmarin” och ”Valencia”. Hon skapade både många modeller och dekorer.
Procopés och Raija Uosikkinen servis ”Koralli” har under de senaste åren nått astronomiska slutpriser på auktion. ”Koralli” formgavs under Procopés sista levnadsår 1968 men producerades inte av Arabia förrän 1983-1987. Procopé stod för modell och Uosikkinen för dekor. Dem arbetade även ihop i samma roller med servisen ”Pomona” som var i produktion 1964-1971.
Likt Procopé studerade Raija Uosikkinen vid Centralskolan för konstflit i Helsingfors på 40-talet. Efter det blev hon anställd på Arabia 1947 och stannade kvar där som mönsterritare till 1986. En av hennes mest älskade dekorer är den för ”Emilia”-serien.
Ulla Procopé var en finlandsvensk keramiker och formgivare som var verksam vid Arabia från sent 40-tal fram till sin död. Under sin tid på Arabia var hon med och formgav flera serviser, däribland ”Ruska”, ”Anemone”, ”Rosmarin” och ”Valencia”. Hon skapade både många modeller och dekorer.
Procopés och Raija Uosikkinen servis ”Koralli” har under de senaste åren nått astronomiska slutpriser på auktion. ”Koralli” formgavs under Procopés sista levnadsår 1968 men producerades inte av Arabia förrän 1983-1987. Procopé stod för modell och Uosikkinen för dekor. Dem arbetade även ihop i samma roller med servisen ”Pomona” som var i produktion 1964-1971.
Likt Procopé studerade Raija Uosikkinen vid Centralskolan för konstflit i Helsingfors på 40-talet. Efter det blev hon anställd på Arabia 1947 och stannade kvar där som mönsterritare till 1986. En av hennes mest älskade dekorer är den för ”Emilia”-serien.
Ulla Procopés och Raija Uofikkinens servis ”Koralli” är väldigt populär idag. Här ser man delar ur en kaffeservis som vi har på vår temaauktion, utrop 8.000kr.
Vivianna Torun Bülow-Hübe (1927-2004)
Vivianna Torun Bülow-Hübe är en av de främsta kvinnliga silversmederna i vår samtid. Hon föddes 1927 i Malmö och vann internationellt rykte efter krigsåren som kvinnlig smyckesdesigner.
1945 började Vivianna på Konstfack i Stockholm, men redan tidigare hade hon funnit kärlek i silvret som material. Under sent 40-tal öppnar hon sin ateljé i Stockholm och blir därmed den första kvinnliga silversmeden med egen verkstad.
På grund av ekonomiska anledningar, då hon var ung student och även under samma tid blivit ensamstående mamma, så tillverkade hon även smycken i de mindre framstående metallerna så som tenn och mässing. Dessa visade hon upp för Estrid Ericson som tog upp det i sin produktion på Firma Svenskt Tenn.
Hennes kärleksliv resulterade i att hon flyttade till Paris 1956 och där sprider sig tycket för hennes konstnärskap. Billie Holiday bär hennes smycken på framträdanden och när hon flyttar till Biot träffar hon Picasso och får ha en utställning på Picassomuseet i Antibes.
Delar ut bestickservisen ”Torun” i rostfritt stål och en armring av silver designad för Georg Jensen. Utrop 7.000kr respektive 1.500kr.
Hennes föremål når ofta höga priser på auktion idag. Föremål som oftast dyker upp till försäljning är exempelvis hennes armbandsur ”Vivianna” och smycket ”Dew drop”.
Till en utställning på Musée des Arts Décoratifs i Louvren 1962 var temat att göra något som man inte tyckte om. Vivianna blev inbjuden att delta och resultatet blev armbandsuret ”Vivianna”. Klockan liknade inte något som tidigare hade funnits på marknaden. Designen blev en succé.
1967 började hon arbetad för Georg Jensen i Köpenhamn, ett samarbete hon höll fast i till sin död.
Siri Rathsman (1895-1974)
Siri Rathsman var en kvinna som kunde använda pennan på flera sätt en ett. Hon var journalist för Handelstidningen i Göteborg under flera år men arbetade också mer kreativt som grafiker, tecknare och keramiker under sitt liv.
Siri föddes 1895 i Sundsvall, dotter till en trävaruhandlare. Mellan 1912 och 1916 studerade hon vid Wilhelmsons målarskolan i Stockholm och åren därpå på Valands i Göteborg. Därefter flyttade hon till Paris och fann inspiration i de franska konstnärerna Othon Friesz, Raoul Dufy och grafikern Stanley William Hayter.
Siri Rathsman var en kvinna som kunde använda pennan på flera sätt en ett. Hon var journalist för Handelstidningen i Göteborg under flera år men arbetade också mer kreativt som grafiker, tecknare och keramiker under sitt liv.
Siri föddes 1895 i Sundsvall, dotter till en trävaruhandlare. Mellan 1912 och 1916 studerade hon vid Wilhelmsons målarskolan i Stockholm och åren därpå på Valands i Göteborg. Därefter flyttade hon till Paris och fann inspiration i de franska konstnärerna Othon Friesz, Raoul Dufy och grafikern Stanley William Hayter.
Stilleben, olja på duk, signerad Siri Rathsman. Utrop 2.000kr
Hon ställde ut flera gånger både i Sverige och i Frankrike under sitt liv och uppskattas idag av många. Hennes motiv är nästan alltid abstrakta, ibland med kubistiska inslag. Hon målade både med starka färger som med mer mörka, gråa toner. På temaauktionen Kvinnliga konstnärer och formgivare har vi med en signerad olja med ett abstrakt, färgstarkt stilleben. Målningen är daterad 1946.
Lillemor Mannerheim (1927-1994)
Ingeborg ”Lillemor” Klingspor, född Mannerheim, kom till världen i finska Victis 1927. På 40-talet reste hon till Stockholm och studerade där likt många andra vid Högre konstindustriella skolan (Konstfack).
Hennes konstnärsskap och kärlek keramiken tog henne både till Gefles porslinsfabrik, Rörstrand och Arabia. Vid Gefle formgav hon flera tidstypiska modeller, däribland flera med den svarta ”Mangania”-glasyren. ”Mangania” är en glasyr som skapades av Arvid Nordbye på 1950-talet.
1960 går hon över till Rörstrand och där formger hon de djurfiguriner i stengods som idag når höga slutpriser på auktion. Bland annat gör hon björnar och giraffer.
Hon har inte bara formgivit figuriner och bruksgods utan också designat möbler för bland annat Nesto, Nässjö Stolfabrik på 60-talet.
Redan under sina studieår arbetade hon vid Arabia på somrarna och efter många års frilansande efter tiden på Rörstrand så återvände hon dit på 80-talet. Där formgav hon den djurserie som ibland dyker upp på auktion, där en del av intäkterna gick till WWF Världsnaturfonden.
En figurin i form av en zebra producerad hos Arabia, designad av Lillemor Mannerheim. När den såldes gick en del av intäkterna till WWF. Utrop 1.200kr.
Auktionen pågår 10 – 21 november